تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

جهان در دستان شما

بنیاد ویکی‌مدیا به طور رسمی توسط بنیانگذار ویکی‌پدیا یعنی جیمی ویلز در 20 ژوئن سال 2003 معرفی شد.
 

جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا، اخیرا درخواستی در اینترنت منتشر کرده و در آن از کاربران خواسته برای حفظ این دایره‌المعارف آنلاین و همچنین پشتیبانی از 23 کارمندش به ویکی‌پدیا کمک مالی کنند.
جالب اینجاست که این دعوت جیمی ویلز از سوی کاربران به خوبی پذیرفته شده و در حالی که تا پیش از انتشار بیانیه ویلز 2/4 میلیون دلار جمع شده بود، در عرض 8 روز پس از این درخواست بنیان‌گذار ویکی‌پدیا 50 هزار نفر 2 میلیون دلار دیگر اهدا کردند و احترام و تشکر ویلز را موجب شدند.اگر می‌خواهید بیش‌تر با ساختار مدیریت و نحوه اداره بنیاد ویکی‌مدیا آشنا شوید، این مطلب را تا انتها بخوانید.


*** بنیاد ویکی‌مدیا چیست؟
بنیاد ویکی‌مدیا، سازمان مادر چندین پروژه مختلف مربوط به ارایه محتوا‌های رایگان است که مهم‌ترین آنها ویکی پدیا، برنده جایزه بهترین دایره‌المعارف آنلاین محسوب می‌شود.هدف بنیاد ویکی‌مدیا از اجرای این پروژه‌ها، ارایه محتوا‌های آموزشی در تمامی فرم‌ها به افراد دنیاست. این بنیاد از 300 سرور برای راه‌اندازی پروژه‌هایش استفاده می‌کند.ویژگی‌ منحصر به فرد پروژه‌های ویکی‌مدیا این است که برای همه رایگان است و در آن تبلیغات راهی ندارد. ویکی‌پدیا توسط نرم‌افزار MediaWiki پشتیبانی می‌شود و همچنین مجهز به ابزار‌هایی است که امکان مشارکت مردم را به منظور صحت و دقت بیش‌تر در محتوا‌ها ممکن می‌سازد.
ویکی‌مدیا در حقیقت یک شرکت غیر انتفاعی است که تحت قوانین ایالت فلوریدا در آمریکا اداره می‌شود و مرکز اصلی آن در سانفرانسیسکو واقع شده است.
بنیاد ویکی‌مدیا به طور رسمی توسط بنیانگذار ویکی‌پدیا یعنی جیمی ویلز در 20 ژوئن سال 2003 معرفی شد.
بنیاد ویکی‌مدیا به غیر از ویکی‌پدیا، از پروژه‌های زیر نیز پشتیبانی می‌کند:
- Wikimedia Commons: یک انبار رسانه‌ای که بیش از 3 میلیون و 400 فایل تصویری، ویدیویی و صوتی کاربردی را دربر می‌گیرد.
- Wikibooks: پروژه‌ای برای ارایه متون کتاب‌ها به صورت رایگان
- Wiktionary: یک لغت نامه و فرهنگ جامع چند‌زبانه
- Wikinews: وب‌سایت روزنا‌مه‌نگاری شهروندی
- WikiSource: کتابخانه‌ای از اسناد منبع
- WikiVersity: یک پلات‌فورم آموزشی تعاملی
- Wikiquote: مجموعه‌ای از نقل قول‌ها
- Wikispecies: کتاب راهنمای حیات


ویکی‌مدیا چگونه اداره می‌شود؟
بنیاد ویکی‌مدیا، در مجموع تنها 23 کارمند دارد که توسط مدیر اجرایی آن سو گاردنر، رهبری می‌شوند. این افراد از صد‌ها هزار داوطلبی که محتوا‌های خود را در جوامع ویکی‌پدیا به اشتراک می‌گذارند حمایت می‌کنند و خود این بنیاد توسط چندین داوطلب انگشت‌شمار که در کمیته‌های آن شرکت می‌کنند پشتیبانی مالی می‌شود.
هیات امنای این بنیاد روی دیدگاه‌ها و برنامه‌های توسعه دراز مدت، ارتقای کیفی و حمایت مالی آن کار می‌کند. اعضای این هیات امنا توسط افرادی که در پروژه‌های ویکی‌مدیا سهیم هستند انتخاب می‌شوند و این هیات توسط هیات مشاوران پشتیبانی می‌شود که مدیریت آن را آنجلا بیسکی به عهده دارد.ویکی‌مدیا اولین بار با حمایت مالی صد‌ها هزار نفر و همچنین ارایه خدمات میزبانی و سرور‌ها توسط افراد بنیانگذاری شد. این کمک‌های مالی از 50 کشور مختلف جهان به بنیاد ویکی‌پدیا ارایه شده و بر همین اساس این بنیاد از دادن مالیات معاف است. مهم‌ترین کشور‌هایی که ویکی‌مدیا را حمایت مالی می‌کنند برزیل و اندونزی هستند.این بنیاد در صفحه‌ای که از طریق PayPal،MoneyBookers یا پست‌های ایمیلی ارسال می‌کند از همه مردم جهان درخواست کمک مالی می‌کند.ویکی‌مدیا میزان هزینه خود را از سال مالی که از اول ژوییه سال 2008 شروع و به 30 ژوئن 2009 منتهی می‌شود 9/5 میلیون دلار برآورد و میزان سود عملکرد سالانه‌اش‌ را 39/1 میلیون دلار اعلام کرده است. این بنیاد امیدوار است که بتواند میزان درآمد‌های خود را از طریق فعالیت‌ها و توسعه تجاری در سال 2009 به 6 میلیون دلار برساند ولی بخش اعظم آن را طریق اهدا و کمک‌های مالی افراد خیر، بنیاد‌های خصوصی و شرکت‌ها به دست می‌آورد.


چشم‌انداز‌های ویکی‌مدیا
اولین و مهم‌ترین چشم‌انداز ویکی‌مدیا، حفظ و ادامه حیات ویکی‌پدیا و پروژه‌های دیگر آنلاین به صورت ارایه رایگان محتوا و بدون تبلیغات است و پس از آن افزایش ترافیک کاربران و مخاطبان مهم ارزیابی می‌شود.
هم‌اکنون بیش از 250 میلیون نفر از ویکی‌پدیا استفاده می‌کنند ولی این بنیاد امیدوار است تعداد مخاطبان در سال آینده به چندین برابر برسد.این بنیاد اعلام کرده که در صورت کمک و پشتیبانی مالی مردم، می‌تواند تجهیزات و سرور‌های خود را گسترش داده به تعداد کارمندان‌اش بیفزاید علاوه بر آن پهنای باندش را نیز افزایش دهد.ویکی‌مدیا همچنین قصد دارد از چندین طراح نرم‌افزار برای ارتقای ویکی‌پدیا دعوت به همکاری کند تا با ارایه ابزار‌های جدید‌تر، واسط کاربری ساده‌تر برای ویرایش متون، بهبود مراحل آپلود و مدیریت بهتر محتوا و به طور کلی پویایی بیش‌تر، تعداد خوانندگان و جامعه جهانی داوطلبان خود را گسترش دهد. این بنیاد قصد دارد با ایجاد نسخه‌های آفلاین، خدمات رایگان خود را برای سازمان‌های دیگر نظیر OLPC (یک لپ‌تاپ برای هر کودک) توسعه دهد. علاوه بر این با افزودن فرمت PDF به محتوا‌های خود دسترسی به محتوای آن را از طریق تلفن همراه و همچنین برای افرادی که هنوز به اینترنت دسترسی ندارند امکان‌پذیر سازد.


متن کامل درخواست کمک بنیان‌گذار ویکی‌پدیا
خواننده عزیز، امروز از شما خواهم خواست که با کمک‌های خود از ویکی‌پدیا حمایت کنید. شاید کمی غیر معمول باشد که یکی از پنج وب‌سایت پرطرفدار از کاربرانش تقاضای پشتیبانی مالی کند.
ویکی‌پدیا به شیوه‌ای متفاوت از بقیه 5 وب‌سایت برتر جهان ساخته شده است. ما فقط 23 کارمند رسمی استخدامی داریم که بسیار کمتر از بقیه است. محتوای ویکی‌پدیا برای استفاده هر کسی به هر منظوری رایگان است. ما سالیانه هزینه‌ای در حدود 6 میلیون دلار داریم. ویکی‌پدیا توسط بنیاد غیر‌انتفاعی ویکی‌مدیا راه‌اندازی شده است که من آن را در سال 2003 افتتاح کردم.هسته مرکزی ویکی‌پدیا توسط یک جامعه جهانی با بیش از 150 هزار داوطلب پیش می‌رود که همه با هم خود را وقف گسترش آزاد دانش کرده‌اند. پس از گذشت هشت سال حاصل مشارکت این داوطلبان بیش از 11 میلیون مقاله به 265 زبان جهان است. بیش از 275 میلیون نفر در ماه برای دسترسی به اطلاعات رایگان و بدون تبلیغات، از وب‌سایت ما بازدید می‌کنند.مطمئنا ویکی‌پدیا بیش‌تر از یک وب‌سایت است. ما هدف مشترکی داریم: دنیایی را تصور کنید که در آن تک‌تک افراد زمین به تمامی دانش بشری دسترسی داشته باشند این هدف ماست.
کمک شما به چندین طریق به ما کمک می‌کند. مهم‌تر از همه، شما ما را برای تامین هزینه پهنای باند جهانی یکی از وب‌گاه‌های محبوب اینترنتی که به طور فزاینده ‌ای افزایش می‌یابد، یاری خواهید کرد. همچنین وجوه نقدی ما را در اصلاح کردن نرم‌افزاری که با آن ویکی‌پدیا راه‌اندازی شده است کمک کرده و جست‌وجو، مطالعه و نوشتن را در آن آسان‌تر می‌کند. ما متعهد شده‌ایم تا دانش را رایگان در سرتاسر جهان به وسیله داوطلبان تازه توسعه بدهیم و بستر مشارکت با نهاد‌های فرهنگی و آموزشی را نیز فراهم کنیم.ویکی‌پدیا متفاوت است، بزرگ‌ترین دانشنامه در تاریخ که توسط داوطلبان نوشته شده است. ما مانند پارک ملی و مدارس، در ویکی‌پدیا اعتقادی به بودن تبلیغات نداریم. می‌توانیم با حمایت‌های هزاران نفر مثل شما، این سایت را رایگان و قدرتمند نگاه داریم. من شما را به مشارکت دعوت می‌کنم: بخشش شما به رایگان نگه‌ داشتن ویکی‌پدیا برای تمام جهان کمک خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد