تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

۹ کلید میانبر کاربردی در فایرفاکس

http://0.aksup.com/images/1fk9qodeujaplzjjcf1.jpg

 

 

استفاده از کلیدهای میانبر یا همان Shortcut باعث افزایش سرعت و سهولت کار با نرم‌افزارها می‌شوند. در اغلب نرم‌افزارها می‌توان از مجموعه‌ای از این کلیدهای میانبر استفاده نمود که یکی از این برنامه‌ها ، مرورگر اینترنتی فایرفاکس است.در این مطلب به معرفی برخی از میانبرهای مفید فایرفاکس خواهیم پرداخت که ممکن است کمتر با آنها آشنا باشید.

 

۱) تکمیل خودکار آدرس‌های .org و .net
شاید بدانید در مورد آدرس‌هایی که به .com ختم می‌شوند حتما نیاز نیست تا آدرس سایت را بطور کامل یعنی با http://www. در ابتدا و .com در انتهایش تایپ کنید.برای مثال در مورد گوگل ، تنها کافیست google را تایپ کرده و کلیدهای Ctrl و Enter را همزمان فشاردهید.این میانبر تقریبا در بین تمام مرورگرهای اینترنتی موجود قابل استفاده است.اما برای آدرس‌های .org و .net چه ؟ در فایرفاکس فشردن همزمان Shift و Enter شما را به یک آدرس .net و کلیدهای Ctrl + Shift + Enter شما را به یک آدرس .org خواهد برد.

 

۲) Alt + D
فشردن این دو کلید باعث می‌شود تا مکان‌نمای صفحه‌کلید بصورت مستقیم به نوار‌آدرس برود تا دیگر نیاز نباشد برای تایپ یک آدرس اینترنتی کلید ماوس را در آنجا فشار دهید. وقت طلاست ؛ یکی دو ثانیه صرفه‌جویی در آن هم موفقیت بزرگی است.

 


۳) Ctrl + T و Ctrl + Shift + T
فشردن همزمان کلید‌های Ctrl و T باعث باز شدن یک زبانه جدید می‌شود و Ctrl + Shift به همراه T آخرین زبانه بسته‌شده را دوباره باز می‌کند.این میانبر مخصوصا زمانی مفید است که بصورت تصادفی یک زبانه را می‌بندید. روش معمولی برای باز کردن آخرین زبانه بسته‌شده رفتن به منوی History و انتخاب Recently closed tabs است.

 

۴) Alt + Enter
این کلید میانبر باعث باز شدن یک سایت در زبانه‌ای دیگر می‌شود هنگامی که آن سایت را در لیست سایت‌هایتان بصورت highlight درآورده‌اید.بگذارید توضیح بیشتری بدهم، فرض کنید قصد رفتن به فیس‌بوک را دارید بنابراین شروع به تایپ آدرس آن در نوار آدرس می‌کنید و پس از تایپ چند حرف ابتدایی ،نوار آدرس فایرفاکس، آدرس کامل فیس‌بوک را در لیستی که باز شده است به شما نشان میدهد.حالا کافیست تا با کلیدهای بالا و پایین صفحه کلید بر روی آن آدرس رفته تا پررنگ شود.در این هنگام اگر کلید Enter را فشار دهید فیس‌بوک در همین زبانه باز می‌شود ولی اگر Alt و Enter را همزمان بفشارید ، فیس‌بوک در زبانه‌ای جدید به شما نمایش داده خواهد شد.

 

۵) کاربرد کلید Delete
نوار آدرس جدید فایرفاکس که از نسخه سوم آن بر روی مرورگر قرار گرفت قابلیت‌های جالبی دارد. برای مثال اگر شما حروف اول سایتی را وارد کنید ، این نوار آدرس که به SmartBar معروف است در بین تاریخچه وبگردی و بوکمارک‌های شما گشته و سایت‌هایی که با این حروف مطابقت داشته‌باشند را لیست می‌کند. حالا اگر شما بخواهید به هر دلیلی یک آدرس خاص در این لیست نباشد کافیست با کلیدهای بالا و پایین صفحه‌کلید بر روی آن آدرس رفته و کلید Delete را فشار دهید تا از فهرست پاک شود.

 

۶) Ctrl + Tab
استفاده از این کلیدهای ترکیبی به شما امکان جابجایی بین زبانه‌های باز شده را بدون استفاده از ماوس می‌دهد. میانبر بسیار مفیدی است.

 

۷) Ctrl و [۱,۲,...,۹]
میانبر Ctrl + Tab به شما امکان جابجایی بین زبانه‌ها را به ترتیبی که قرار گرفته‌اند می‌دهد اما اگر شما مثل من همیشه به باز کردن زبانه‌های زیادی دارید یقینا استفاده از این کلید میانبر چندان سودمند نیست. در عوض می‌توانید از ترکیب کلید Ctrl با یکی از اعداد یک تا نه استفاده کنید ، در این صورت مستقیما به زبانه‌ای برده می‌شوید که در همان شماره قرار دارد. برای مثال Ctrl + 4 به شرطی که حداقل چهار زبانه گشوده شده داشته باشید ،‌ شما را به چهارمین زبانه از سمت چپ خواهد برد.

 

۸) کلیدهای Space و Shift + Space یا PageDown و PageUp
پایین و بالارفتن در فایرفاکس مانند اغلب برنامه‌های دیگر با کمک Page Down و Page Up ممکن است اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از Space (کلید فاصله) بجای PegeDown و از Shift+Space بجای PageUp استفاده کنید. هر کدام که راحت‌ترید.

 

۹) استفاده از کلید وسط ماوس
خب این یکی را نمی‌توان کلید میانبر برای صفحه‌کلید نام برد اما کارایی خوبی دارد که نمیشد از آن چشم پوشید. در هر جای صفحه وب اگر بر روی یک لینک کلید وسط ماوس را فشار دهید ، آن لینک در یک زبانه جدید باز خواهد شد. همچنین در صورتی که بر روی طول زبانه این کلید ماوس را بفشارید آن زبانه بسته خواهد شد.البته این در شرایطی است که برخی برنامه‌ها مثل مترجم بابیلون وظایف این کلید را تغییر نداده باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد