تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

انواع سرویس‌های Cloud Computing

همانطور که می‌دانید رایانش ابری به صنعت آی تی وارد شده است و باعث بوجود آمدن عصری جدید در تکنولوژی شده است . گارتنر هم Cloud Computing را یکی از تکنولوژی‌های جدید و تاثیر گذار در آینده‌ی آی تی مطرح کرده است .قبلا هم راجع به آینده‌ی Cloud Computing صحبت کرده بودیم . مطالب فارسی زیادی تا الان راجع به پردازش ابری در اینترنت منتشر شده است و در این پست قصد بیان مطالب تکراری ندارم .اما یکی از موضوعاتی که به آن علاقه دارم رفتن به یک مرحله بالاتر در درک جزئیات Cloud Computing است .جایی که کلود کامپیوتینگ براساس نوع سرویس و تعاملی که با کاربر دارد به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود .

Public clouds:
این نوع به صورت Shared Cloud می‌باشد ٬ مثل سرویس‌هایی که در سطح اینترنت هستند بدون کنترل زیاد روی زیر ساختار .ابرهای عمومی بطور کلی ارزان هستند و ممکن است برای تست و گسترش محصولات جدید یک شرکت ارائه شوند .

Private clouds:
ابرهای خصوصی را می‌تواند internal cloud یا ابر داخلی نام گذاری کرد (enterprise cloud هم نامگذاری می‌شود ) . Private clouds یک سری فعالیت‌ها و عملکردها را مثل یک سرویس ارائه می‌دهند اما این ابرها در سطح اینترانت یا دیتاسنتر یک شرکت گسترش داده می‌شوند .یک محصول یا سرویس خصوصی برای یه شرکت یا ارگان با امنیتی پیشرفته و بالا همراه با سلوشن های fault tolerant که قابلیت تحمل پذیری مقابل خطا در سیستم بالا می‌رود ارائه می‌شود که این موارد در ابرهای عمومی وجود ندارد .

Hybrid clouds:این نوع ابرها ترکیب ابرهای عمومی و خصوصی هستند .رول ها و Policy های شخصی شده بر فضای امنیتی و زیربنای سیستم کنترل خواهند داشت .فعالیت‌ها و وظایف برای یک ابر داخلی یا خارجی فرق خواهد داشت .
 


 

سرویس‌های رایج Cloud Computing :
ابرها درصورتی که عمومی یا خصوصی باشند در نوع سرویس با هم تفاوت دارند .در زیر ۳ سرویس برجسته از Cloud Computing را بررسی می‌کنیم :

Software-as-a-Service یا SaaS
SaaS به دسترسی از راه دور(Remote)  کاربر به یک محصول با سرویس e-commerce از طریق اینترنت اشاره دارد .این مدل شناخته ترین می‌باشد که اغلب کاربران با نمونه‌های از SaaS کار کرده اند .
SaaS که آنرا Software on demand نیز می‌نامند ٬ نرم افزاری است که روی اینترنت گسترش داده شده و کاربران می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ و یا رایگان از آن استفاده کنند .جیمیل ٬ spscommerce.net و هر نرم افزار تحت وب آنلاین از این نمونه است .

Platform-as-a-Service یا PaaS
در این مدل به جای نرم افزار ٬ پلتفرم مانند یک سرویس است .با PaaS نرم افزارها را می‌توان بدون صرف هزینه و پیچیدگی در خرید و مدیریت سخت افزارها و نرم افزارهای اصلی و همچنین مهیا کردن امکانات Hosting گسترش داد و توسعه دهنده‌ها‌ی نرم افزار برای ایجاد برنامه‌های جدید یا توسعه برنامه‌های قبلی نیاز به صرف هزینه‌‌های Development نیستند .
سیستم عامل Azure از مایکروسافت و Google’s apps Engin نمونه‌هایی از این سرویس‌ها می‌باشند .

Infrastructure-as-a-Service یا IaaS
آخرین نوع ٬ IaaS نام دارد که به توسعه دهندها اجازه‌ی بیشتری برای تعامل با زیر ساختار سرور می‌دهد . توانایی کنترل سخت افزار و نرم افزار از طریق اینترنت ٬ کنترل روی سیستم عامل ٬ دیسک‌های ذخیره سازی ٬ دیتابیس و … از امکانات این سرویس‌ها می‌باشد .اغلب دیتاسنترها چنین سرویس‌های را ارائه می‌دهند که می‌توان با  پلتفرم VMware روی سرور کنترل کامل داشت .
درکل با IaaS می‌توان زیر ساختار کامپیوتر و محیط پلتفرم مجازی ساز را مانند یک سرویس ارائه داد . سرویس AWS آمازون یکی از این نمونه‌ها می‌باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
میترا چهارشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 10:49 ب.ظ http://pouyacarpet.mihanblog.com/

14.5679011149812.08934806078سلام
با مطلب جدید آپم
تبدیل عکس شخصی به تابلوفرش اعلاء دستبافت
منتظرتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد