سال 2007 در یک نگاه؛ جستوجو و تبلیغات
اگر گوگل تا پیش از این یک نوزاد بود، 2007 را باید سالی دانست که نوزاد ما زبان باز کرد
در سال 2007 گوگل موقعیت خود به عنوان برترین موتور جستوجو را حفظ کرد، سعی کرد در میان ارائه دهندگان خدمات بیسیم جایی برای خودش باز کند، با دابلکلیک به دادگاه رفت، و از موفقیت یوتوب لذت برد.
در صنعت تبلیغات آنلاین ادغامهای زیادی روی داد و شرکتهای بزرگ با سرعت دیوانهواری به خرید شرکتهای دیگر میپرداختند. این رویه را گوگل با پیشنهاد 3.1 میلیارد دلاری خرید دابل کلیک آغاز کرد.
البته این قرارداد در تمام طول سال 2007 معلق مانده بود؛ چون گوگل مجوز شد رضایت نمایندگان مجلس، حامیان حریم خصوصی، و کمیسیون ضد انحصار را برای انجام آن جلب کند.
البته در آخرین روزهای سال 2007 کمیسیون تجارت فدرال آمریکا موافقت خود با انجام این قرارداد را اعلام کرد؛ اگرچه وضعیت گوگل در اروپا به خوبی آمریکا نیست و کمیسیون اروپایی هنوز رأی نهایی خود در این مورد را صادر نکرده است.
یاهو 2007 را با خرید Right Media آغاز کرد که یک شبکه تبادل تبلیغات آنلاین است. کمی بعد یاهو شبکه تبلیغاتی آنلاین Blue Lithium را نیز خرید تا موقعیتش در برابر گوگل را حفظ کند.
مایکروسافت هم مبلغ چشمگیر 6 میلیارد دلار را صرف خرید aQuantive کرد و سپس در ماه ژوئن شبکه تبادل تبلیغات AdECN را به زیرمجموعههای خودش اضافه نمود.
AOL برای عقب نماندن از بقیه، شرکت تبلیغاتی Tacoda را خرید که در زمینه هدفگیری رفتار تبلیغاتی تخصص دارد.
غول تبلیغاتی آمریکا WPP هم با خرید 7/24 وارد عمل شد که تبلیغاتش را بر اساس نتایج جستوجوها ارائه میکند.
گوگل در تلاش برای تبدیل شدن به یک غول تبلیغاتی سر از مزایده خرید باند فرکانسی 700 مگاهرتز در آورد و امیدوار است که از این طریق دسترسی بیشتری به کاربران گوشیهای موبایل پیدا کند.
بعد از چندین ماه شایعه درباره جیفون، بالاخره این شرکت در ماه نوامبر پلتفرم اُپنسورس خود، اندروید را معرفی کرد و اتحادیه گوشی موبایل باز را با همکاری اپراتورها، سازندگان گوشی، و سازندگان نرمافزار تشکیل داد.
در این میان گوگل توسط ویاکام به خاطر ویدیوهای دزدیای که در سایت یوتوب قرار دارند به دادگاه کشیده شد؛ شکایتی یک میلیارد دلاری. هفت ماه بعد گوگل یک فناوری جدید برای شناسایی ویدیوهای دزدی در یوتوب معرفی کرد که باعث جلب رضایت بسیاری از صاحبان محتوا شد ولی گویا ویاکام را متقاعد نساخت.
اگرچه در سال 2007 سهم گوگل در جستوجوها و قیمت سهام آن بدون وقفه افزایش یافت، ولی رقیب دیرینهاش یاهو، با مشکلات جدیای دست به گریبان بود. در ماه ژوئن تِری سِمِل از مقام مدیرعاملی یاهو استعفا داد و جری یانگ جانشین وی شد.
البته ورود یانگ هم با دردسردهایی همراه بود. او روز تولد 39 سالگیاش را صرف عذرخواهی از نمایندگان کنگره آمریکا، مردم این کشور، و خانواده دو نفری کرد که در نتیجه افشای اطلاعاتشان توسط دولت چین زندانی شدهاند. چند هفته بعد یاهو با شکایت خانواده این دو نفر مواجه شد و بعد از کسب توافق آنها اعلام کرد که به چند مؤسسة حمایت از زندانیان سیاسی کمک مالی خواهد کرد.
در مقابل، اگر از کارشناسان و آگاهان صنعت فناوری بپرسید بدون شک اکثر آنها گوگل را ?جاهطلبترین? و ?دارای بیشترین احتمال موفقیت? خواهند نامید