تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

با ابداع دستگاه FMRI ، امکان برقراری ارتباط با بیماران در کما

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

محققان دانشگاه ماستریخت در هلند دستگاهی را ابداع کرده اند که صدا را به افرادی که اصلا قادر به صحبت یا حرکت نیستند، هدیه می دهد و امکان برقراری ارتباط با بیمارانی که در کما هستند را فراهم می کند. این دستگاه بر پایه تحقیقات پیشین ساخته شده است که از فناوری اسکن fMRI از آن استفاده شده بود. در این شیوه افراد می توانند پاسخ بله/ خیر داده و یا به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهند. این راهبرد جدید امکان مکالمه کاملی را فراهم می کند.


اسکن FMRI یک شیوه غیر تهاجمی است که فعالیت مغز را با تشخیص تغییرات در اکسیژن رسانی و جریان خون که در واکنش به فعالیت های عصبی صورت می گیرد، اندازه گیری می کند. قبلا از این دستگاه برای ارزیابی سطح هوشیاری در افرادی که در وضعیت غیرهوشیار و نباتی قلمداد می شوند و نمی توانند به سوالات بله و خیر پاسخ دهند، استفاده می شد.


اکنون این دستگاه گسترش یافته و به افراد امکان می دهد تا به سوالات چند گزینه ای که چهار یا تعداد کمتری پاسخ احتمالی دارند، جواب دهند. بتینا سورگر محقق دانشگاه ماستریخت و همکارانش اکنون این راهبرد را یک گام به پیش برده اند و یک هجی کننده لغات اسکن مغز در زمان واقعی ارائه کرده اند. تیم سورگر با استفاده از یک شیوه کدگذاری حروف که در آن از شرکت کنندگان خواسته می شد یک کار خاص ذهنی را برای یک دوره زمانی معلوم انجام دهند تا یک ویژگی خاص را مشخص کنند.


در این شیوه 27 الگوی مغزی مجزا متناظر با هر یک از حروف الفبا و کاراکتر فاصله ایجاد شد. این شیوه کدگذاری حروف، نیازمند هیچ آموزشی نیست و این 27 الگوی مغزی مجزا به طور خودکار می توانند در زمان واقعی کدگذاری شوند. محققان در انجام آزمایش های مکالمه ای، دیدند که شرکت کنندگان یک مکالمه کوتاه و کوچک را با سوالاتی که دارای جواب قعطی نیستند برگزار کردند.


هر شرکت کننده مورد آزمایش توانست به طورموفقیت آمیزی طی یک جلسه یک ساعته به پاسخ برسد. از آنجا که دستگاه های MRi تجهیزات بزرگ و گرانقیمتی هستند سورگر امیدوار است این فناوری fMRI که وی وهمکارانش ابداع کرده اند بتواند شیوه قابل حمل و نقل و کم هزینه ای برای اندازه گیری جریان خون در مغز شود. نتایج این تحقیقات درنشریه CurrentBiology منتشر شده است.



منبع : کنجکاو

نظرات 1 + ارسال نظر
یه سمپادی پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:49 ب.ظ

مرسی خیلی خوب بود . وبلاگتون خیلی خوبه.به امید وبلاگ ازاینم بهتر براتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد