تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

مریخ نورد ناسا روی مریخ

مریخ نورد رباتی ناسا که از آن با عنوان " کنجکاوی" یاد می کنند صبح امروز دوشنبه 16 مرداد ماه با عبور از آسمانهای آبی مریخ در سطح این سیاره سرخ درون یک دهانه برخوردی بزرگ با موفقیت فرود آمد.


به گزارش ایران ویج ، آزمایشگاه رانش جت ناسا یکشنبه شب هفته گذشته  به وقت آمریکا ( دقایقی پیش به وقت ایران) پس از ارسال نخستین سیگنال این مریخ نورد میان سیاره ای که از فناوری بالایی برخوردار است غرق شادی شد، چرا که این سیگنال نشان داد که مریخ نورد کنجکاوی از اتمسفر مریخ عبور کرده است.


آلن چن مهندس ناسا گفت: تماس کنجکاوی با سطح مریخ تأیید شد، ما به صورت امن روی مریخ فرود آمدیم.


دقایقی پس از آن کنجکاوی نخستین تصاویر سیاه سفید را از داخل دهانه برخوری ارسال کرد، تصاویری که داخل دهانه، چرخهای کنجکاوی و سایه آن را که توسط خورشید بعد از ظهر ایجاد شده بود نشان می داد.


این هفتمین فرود ناسا روی همسایه زمین بود، تلاشهای دیگر در این رابطه موفقیت آمیز نبوده اند.


شادی در آزمایشگاه رانش جت ناسا به قدری بود که چارل الاچی رئیس این آزمایشگاه از همه تقاضا کرد سکوت را رعایت کنند تا نشست خبری برگزار شود، وی در اظهارات خود گروه این آزمایشگاه را به تیمهای ورزشی تشبیه کرد که به المپیک راه یافته اند و مدال طلا به ارمغان آورده اند.


با بودجه هنگفت 2.5 میلیارددلاری که ناسا برای کنجکاوی هزینه کرده، این مریخ نورد به یک بازی برد و باخت سنگین برای ناسا تبدیل شده و دانشمندان ابراز امیدواری کرده اند که اکتشاف آن جبران این هزینه باشد.


طی دو سال آینده کنجکاوی از کوه ها بالا می رود و از دهانه ها پایین می پرد، سنگها و نمونه خاکهای منطقه را جمع می کند تا نشانی برای وجود حیات ارگانیسمهای میکروسکوپی پیدا کند. این آخرین فصل از تلاشهای بلند مدت برای کشف این مسئله است که آیا در تاریخ اولیه مریخ حیاتی وجودداشته است یا خیر.


سفر به مریخ 566 کیلومتر بود و دشوارترین بخش آن فرود تلقی می شد، چرا که کنجکاوی حدود یک تن وزن دارد و مهندسان روش جدیدی برای پایین کشیدن آن و فرود روی سطح مریخ ابداع کردند. آخرین مریخ نوردهایی که روی این سیاره مریخ فرود آمدند " روح" و "فرصت" بودند که در کیسه هوا پیچیده شده بودند.


کنجکاوی با سوخت هسته ای کار می کند، ابعاد یک خودرو کوچک را دارد و با ابزارهای علمی چون ایستگاه هواشناسی و دوربین مجهز است، این مریخ نورد همچنین یک بازوی رباتی مجهز به یک دریل الکتریکی است که می تواند نمونه سنگها را در آزمایشگاه شیمی خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا وجود حیات در ارگانیسمهای میکروسکوپی یا میزان تشعشع خطرناک این سیاره مشخص شود.


ارسال این نتایج به ناسا می تواند به درک بهتر خطراتی که فضانوردان در سفر آینده به مریخ با آن رو به رو می شوند کمک کند.


طی چند روز آینده انتظار می رود که کنجکاوی نخستین تصاویر رنگی خود را از مریخ به زمین ارسال کند.


کنجکاوی کاملترین وسیله‌ای است که به مریخ فرستاده شده و علاوه بر تجهیزات دیگر لیزری که در بالای سر خود دارد که می‌تواند به هدف نشانه گیری و آن را تبخیر کند و به بررسی عناصر حاصل تبخیر بپردازد، یک آزمایشگاه بسیار مجهز را درون بدنه خود دارد.


در ابتدا قرار بود این مریخ نورد در سال 2009 پرتاب شود ولی به علت نداشتن آمادگی 2 سال تاخیر پیدا کرد.


این خودرو 5 برابر روح و فرصت وزن و 10 برابر بیشتر تجهیزات علمی دارد و قرار است حداقل یک سال مریخی دوام بیاورد و به اکتشاف برد بیشتری از خودروهای قبلی بپردازد.


پروژه آزمایشگاه علمی مریخ توسط JPL از سوی مؤسسه فناوری کالیفرنیا مدیریت می‌شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش به این پرسش‌ها پاسخ خواهند داد که آیا مریخ در گذشته جایی برای زندگی بوده یا نه و اینکه آیا امروزه می‌توان از آن برای زندگی بهره گرفت یا خیر.


اولین تصویر ارسالی از سطح مریخ به زمین 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 







 
 
 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد