تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

سال 2007 در یک نگاه؛ وسایل الکترونیکی و تلویزیون‌ها

سال 2007 در یک نگاه؛ وسایل الکترونیکی و تلویزیون‌ها

از آی‌فون تا کیندل

 


 

سال 2007 شاهد معرفی دو وسیله الکترونیکی مشهور بود: آی‌فون و کیندل
اگرچه گوشی موبایل اپل از ابتدا روی غلتک موفقیت افتاد و تا به حال هم هیچ‌کس جلودارش نبوده، اما دستگاه کتاب‌خوان الکترونیکی آمازون هنوز راه درازی در پیش دارد و باید ثابت کند که کیندل بهتر از محصولات قبلی نظر کاربران را جلب خواهد کرد.
انتظار بی‌صبرانه مصرف‌کنندگان برای آی‌فون در تاریخ محصولات الکترونیکی مصرفی بی‌سابقه بود چون اپل برای اولین بار بخت خود را در بازار محصولات الکترونیکی مصرفی می‌آزمود.
جالب اینکه با وجود موفقیت هم جانبه آی‌فون، محصول جدید دیگر اپل، Apple TV‌، نتوانست هیچ موفقیت قابل توجهی به دست بیاورد.
 

یک وسیله الکترونیکی دیگر هم حتی بدون اینکه عرضه شود سر و صدای زیادی به پا کرد! این وسیله چیزی نبود جز Foleo که مؤسس شرکت Palm، جف هاوکینز، آن را ابداع کرده بود. Foleo یک رایانه کوچک جیبی مخصوص ارسال و دریافت ایمیل بود. ولی Palm قبل از اینکه Foleo بتواند در معرض قضاوت کاربران قرار بگیرد تولیدش را متوقف کرد و بنابراین دست کم شاهد حضور نسخه اول آن در بازار نخواهیم بود.
اگر مسائل مربوط به Foleo را در کنار تأخیر در عرضه مدل‌های جدید Treo و نسخه جدید سیستم‌عامل محبوب Palm OS قرار بدهیم متوجه می‌شویم که چرا بسیاری از کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کردند که: ?آیا Palm‌ به پایان کار خود رسیده است؟?
مبارزه در میان نسل جدید فرمت‌های HD هم در سال 2007 شدت بیشتری پیدا کرد. در اوایل سال به نظر می‌رسید که Blu-Ray برنده مطلق این مبارزه باشد اما خبر غیرمنتظره حمایت انحصاری دو استودیوی بزرگ دریم‌وُرکس و پارامونت از HD-DVD ، همه معادله‌ها را بر هم زد و باعث شد که حامیان Blu-Ray این دو استودیو را به عملکرد جانب‌دارانه در ازای دریافت کمک‌های مالی متهم کنند.
در سال 2007 هر دو جبهه تصمیم گرفتند با تبلیغات سنگین و کاهش قیمت بر رقیب تسلط پیدا کنند؛ در نتیجه شاهد کاهش قیمت چشم‌گیر محصولات Blu-Ray و HD-DVD بودیم. LG یک دستگاه پخش‌کننده دوگانه عرضه کرد که امکان پخش دیسک‌های هر دو فرمت را داشت ولی قیمت‌ بالای آن ?که از قیمت خرید یک دستگاه پخش Blu-Ray و یک دستگاه پخش HD-DVD به صورت جداگانه بیشتر بود- کاربران را فراری داد.
به نظر می‌رسد که در حال حاضر کاربران ترجیح می‌دهند DVDهای ساده و قدیمی خود را تماشا کنند و منتظر نتیجه این جدال ?و البته کاهش قیمت‌ها- باشند. [البته در هنگام تنظیم ترجمه حاضر استودیوی بزرگ و تعیین‌کننده هالی‌وود، برادران وارنر، که تا به حال بی‌طرف مانده بود، حمایت انحصاری خود از Blu-ray را اعلام کرد و در نتیجه وزنه به طرف جبهه سونی و پاناسونیک سنگین شد. این ضربه برای حامیان HD-DVD چنان سنگین بود که آنها کنفرانس خود در نمایشگاه CES را به طور ناگهانی لغو کردند. بسیاری از کارشناسان با عنایت به فروش دیسک‌های Blu-Ry که در چند ماه اخیر حدوداً 2 برابر دیسک‌های HD-DVD بوده پایان کار HD-DVD را نزدیک می‌دانند- مترجم]
اگرچه مصرف‌کنندگان علاقه‌ای به خرید دستگاه‌های پخش کننده HD نشان ندادند ولی بازار تلویزیون‌های دارای قابلیت پخش تصاویر HD در سال 2007 بسیار داغ بود. استقبال از تلویزیون‌های صفحه تخت HD چنان زیاد بود که خیلی از تولید‌کنندگان توانایی پاسخ‌گویی را نداشتند. روند افت قیمت تلویزیون‌های بزرگ صفحه تخت هم در سال 2007 ادامه یافت.
یکی از تولید‌کنندگان آمریکایی به طور مشخص در سال 2007 عملکردی عالی داشت و موفق شد که در نیمه دوم سال خود را به عنوان بزرگترین تولید‌کننده تلویزیون‌های LCD صفحه تخت مطرح کند. Visio موفق شد که از طریق راهبرد فروش در فروشگاه‌هایی مثل Costco و Sam?s Club بزرگانی مثل سامسونگ و سونی را کنار بزند و جایگاه بزرگترین تولیدکننده پنل‌های LCD را از آن خود کند.
توانایی تولید‌کنندگان LCD در کم کردن قیمت و بالا بردن ابعاد تلویزیون‌هایشان باعث شد که در سال 2007 بیشتر کاربران LCD را بر پلاسما ترجیح بدهند. البته در اواخر سال 2007 شاهد بازگشت نسبتاً قدرتمند پلاسما بودیم. چند فناوری جدید که قیمت پلاسما را رقابتی‌تر می‌کنند، احتمالاً در سال ‌آینده باعث حضور دوباره آن در بازار خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد