تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

سال 2007 در یک نگاه؛ مخابرات بی‌سیم

سال 2007 در یک نگاه؛ مخابرات بی‌سیم

اپل و گوگل، تازه‌واردهای دنیای مخابرات

در زمینه مخابرات بی‌سیم، در سال 2007 این اپل و گوگل بودند ?نه غول‌های مخابراتی‌ بزرگی مثل AT&T‌ و ورایزن- که تمام خبرها را به خود اختصاص دادند.
در ماه ژانویه 2007 اپل، آیفون را عرضه و AT&T را به عنوان شریک انحصاری خودش در فروش آن معرفی کرد. به مدت شش ماه هیاهویی که پیرامون آیفون را فرا گرفته بود بیشتر و بیشتر شد تا اینکه در روز سی‌ام ماه ژوئن بالأخره آی‌فون در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت.
آی‌فون، با واسط کابری لمسی‌اش که به کاربر امکان می‌دهد با لمس انگشتانش صفحه‌های وب یا تصاویر را بزرگ و کوچک کند، تبدیل به استانداردی شده است که همه گوشی‌های حال و آینده از نظر کاربری، طراحی، و سادگی با‌ آن مقایسه خواهند شد.
 


 

ولی آن‌فون بدون مشکل هم نبود. در ابتدا بعضی از کاربران در فعال کردن گوشی‌‌های خود با مشکل مواجه شدند. بعد هم مسئله کاهش قیمت 200 دلاری آن پیش آمد که بسیاری از خریداران ابتدایی آی‌فون را آزرده‌خاطر ساخت.
تاکنون بزرگ‌ترین نارضایتی کاربران از آی‌فون این بوده که از فناوری ارتباطی نسل 2.5 استفاده می‌کند و بنابراین بسیاری از ویروس‌های نسل سوم (مثل اینترنت پرسرعت، تماس ویدیویی) در آن وجود ندارد. بسیاری از کاربران آی‌فون هم عقیده دارند که این وسیله در مرور صفحات وب و ارسال و دریافت ایمیل بیش از حد کند است.
علاوه بر اپل، گوگل هم در سال 2007 تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها در زمینه مخابرات بی‌سیم را به خود اختصاص داد. در ابتدای سال 2007 گوگل به جمع منتقدان نحوه برگزاری مزایده باند فرکانسی 700 مگاهرتز توسط کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا  (FCC) ملحق شد. این مزایده که قرار است بیست و چهارم ژانویه انجام شود باند فرکانسی 700 مگاهرتز (که برای پخش تلویزیون آنالوگ به کار می‌رفت) را جهت استفاده در امور مخابراتی به شرکت جدیدی واگذار خواهد کرد. این باند فرکانسی اصلی‌ترین امید صنعت مخابرات برای گسترش مخابرات بی‌سیم محسوب می‌شود.
گوگل در تغییر قوانین FCC نقش مؤثری داشت. طبق قوانین جدید FCC مصرف‌کنندگان از حق انتخاب بیشتری برخوردار خواهند بود. در ماه نوامبر هم اریک اشمیت خبر شرکت کردن گوگل در مزایده مذکور را اعلام کرد و قول داد که دست‌کم 4.6 میلیارد دلار برای این کار هزینه کند.
اینکه گوگل در صورت برنده شدن دقیقاً چه خواهد کرد مشخص نیست؛ ولی همین حضور زنگ خطر را برای بسیاری، به خصوص شرکت‌های مخابراتی سنتی، به صدا درآورده است.
اما وارد شدن به مزایده خرید باند فرکانسی 700 مگاهرتز تنها فعالیت گوگل در زمینه مخابرات در سال 2007 نبود. مدت کوتاهی بعد از معرفی آی‌فون، خبر ساخت یک گوشی موبایل گوگلی در همه جا پیچید. اما در ماه اکتبر گوگل نه یک گوشی موبایل، بلکه یک سیستم‌عامل کاملاً جدید موبایل معرفی کرد که همه سازندگان گوشی و اپراتورهای موبایل می‌توانند به رایگان از ‌آن استفاده کنند.
این پلتفرم کامل در کنار باند فرکانسی 700 مگاهرتز، نه تنها به گوگل امکان می‌دهد که نامش را بر روی میلیون‌ها گوشی موبایل قرار بدهد، بلکه کنترل کاملی هم بر تجربه کاربران از اینترنت به گوگل خواهد داد. در یک جمله: ?گوگل با داشتن این دو اسلحه قدرتمند می‌تواند نسل جدید شبکه‌های موبایل را کنترل کند.?
این تغییری بزرگ نه فقط برای گوگل بلکه برای تمام صنعت مخابرات بی‌سیم است. از ابتدای پیدایش این صنعت اکنون اپراتورها تمام جزئیات گوشی‌های موبایل را کنترل کرده‌اند. در آمریکا اپراتورها می‌توانند تعیین کنند که چه گوشی‌هایی در شبکه‌شان کار کند و حتی در خود این گوشی‌ها چه امکاناتی فعال و چه امکاناتی غیرفعال باشد.
بسته به اینکه مزایده چطور پیش خواهد رفت و گوگل چقدر در ترویج پلتفرم موبایلش موفق خواهد بود، امکان دارد که گوگل در چند سال آینده به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران عرصه مخابرات بی‌سیم تبدیل شود.
اگر بخواهیم منصف باشیم، ‌باید بگوییم که فعالیت‌های گوگل و اپل هنوز صنعت مخابرات را دگرگون نکرده است. هنوز هم AT&T و ورایزن اپراتورهای برتر آمریکا هستند و همه چیز را کنترل می‌کنند. نوکیا هم هنوز بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی موبایل است.
اما در آستانه یک تحول بزرگ قرار داریم و قدم‌های ابتدایی برداشته شده‌اند. همین چند هفته پیش ورایزن اعلام کرد که محدودیت‌ها بر روی شبکه‌اش را حذف، و از پلتفرم اپن‌سورس گوگل هم استقبال خواهد کرد.
در آخر باید گفت که 2007 فقط شروع یک تحول همه جانبه در عرصه مخابرات بی‌سیم بود و انتظارات را از سال 2008 و سال‌های بعدی بیشتر کرد

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد