تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

سال 2007 در یک نگاه

سال 2007 در یک نگاه

 نگاهی اجمالی به داغ‌ترین موضوعات در سال 2007

فروش از این بهتر نمی‌توانست باشد، قیمت سهام هر روز افزایش پیدا می‌کند، و محصولات جدید مایه حسرت همه رقبا هستند. بنابراین اگر شما استیو جابز هستید بدون شک هیچ نگرانی‌ای از بابت موقعیت شغلی خود ندارید. مهم نیست که چقدر درباره عملکرد مالی اپل انتقاد وجود دارد، حال این شرکت کاملاً خوب است.
اپل تا به حال چند مدیرعامل عوض کرده است. ولی گویی همه آنها فقط برای نشان دادن این حقیقت سر کار آمده بودند که به جز استیو جابز هیچ‌کس برای این مقام مناسب نیست. از دست دادن جابز برای اپل به معنی از دست دادن یک رهبر، یک ناجی، و یک الهام‌بخش در یک حرکت خواهد بود! دقیقاً به همین دلیل است که هیئت مدیره اپل هر کاری که از دست‌اش بر می‌آمد را انجام داد تا مطمئن شود که مرغ تخم طلایش بر سر کار باقی خواهد ماند.
 

این قاعده بازی است. ولی رسوایی‌های مالی متعدد سال گذشته چه تأثیری روی آینده صنعت فناوری خواهد داشت؟ پاسخ دادن به این سؤال اصلاً ساده نیست؛ به خصوص با در نظر گرفتن این حقیقت که بیشتر اتهامات وارد شده به افراد مختلف هنوز ثابت نشده‌اند.
با این وجود به عقیدة استفن میدر، یک متخصص در امر مدیریت منابع انسانی، برملا شدن رسوایی‌های مالی در شرکت‌های فناوری می‌تواند مشکلات جدی‌ای برای سیلیکون‌ولی به وجود آورد.  
این یکی از بدترین پیش‌بینی‌های او است: ?در صورت پایان نیافتن این رسوایی‌ها، شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، که با حمایت از شرکت‌های تازه‌کار سیلیکون‌ولی باعث موفقیتشان می‌شوند، کنار خواهند کشید. اگر این اتفاق بیفتد دستی که تا به حال به پرورش خلاقیت و استعداد‌ها کمک می‌کرد تبدیل به دستی خواهد شد که خلاقیت را در نطفه خفه می‌کند.?
هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که گسترش اینترنت و وب 2.0 زندگی همه کاربران رایانه در سرتاسر جهان را متحول نکرده است. این تأثیر عمیق به‌خصوص در برخی کشورها مشخص است. خیلی از دولت‌ها در سال 2007 تلاش خود برای مقابله با فناوری‌های جدید و سانسور روزافزون اینترنت را بیشتر کردند.
همه اینها باعث نوعی سردرگمی در سیلیکون‌ولی شد و وقتی ماجرای رسوایی‌های متوالی در سیلیکون‌ولی به کنگره رسید مسائل سیاسی هم مطرح شدند. حتی این ایده مطرح شد که با استفاده از سابقه تاریخی تحریم آفریقای جنوبی که به سرنگونی رژیم آپارتاید منتهی شد، قوانینی وضع شود که روابط اقتصادی شرکت‌های فناوری با چین و برخی کشورهای دیگر را محدود کنند.
در سال 2007 بحث‌های مربوط به لزوم یافتن منابع انرژی جایگزین نیز بالا گرفت. تنها اتفاق‌نظری که در ایالات متحده و بقیه نقاط دنیا در این مورد وجود دارد این است که ادامه وضع کنونی ممکن نیست. دانشمندان و دولت‌ها هر روز بیشتر از روز قبل از تأثیر منفی استفاده از سوخت‌های فسیلی روی اقتصاد جهانی سخن به میان می‌آورند. صنعت فناوری هزاران طرح و ایده مختلف ? از نورخورشید گرفته تا اتم- را برای یافتن یک منبع نیروی جایگزین مطرح کرد ولی هیچ نتیجه قطعی‌ای حاصل نشد.
همه، طرح‌های خود برای یافتن یک منبع نیروی جایگزین را مطرح کردند ولی وقتی این سؤال مطرح می‌شد که بهترین روش برای قطع وابستگی صنایع به سوخت‌های فسیلی چیست؟ همه پاسخ‌ها عجولانه و احساسی بودند.
وقتی کسی مثل وینود خوسلا، سرمایه‌گذار افسانه‌ای سیلیکون‌ولی که شمار شرکت‌های مبتکر تحت حمایت او عقل از سر هر کسی می‌پراند، در سایت سی‌نت مطلب تندی بر علیه آقای هرمان شیر، نماینده مجلس آلمان، نوشت و به انتقاد از نظرات وی در مورد استفاده از انرژی خورشیدی و بقیه منابع انرژی پرداخت، ما متوجه عمق این اختلاف نظرها شدیم.
برای مدت کوتاهی تصور می‌شد که سوخت اتانولِ ساخته شده از ذرت، علاج واقعی همه مشکلات است اما به سرعت مخالفانی پیدا شدند که کاستی‌های آن را برشمردند و استفاده از ‌آن را نادرست نامیدند. منتقدان دیگری هم وجه منفی استفاده از منابع دیگری که پاکیزه خوانده می‌شدند را مطرح کردند. بنابراین مسئله سوخت‌های پاکیزه را به هیچ عنوان نمی‌توان پایان‌یافته تلقی کرد.
دادگاه در سال 2000 سایت اشتراک موسیقی نپستر را تعطیل کرد ولی مجادله درباره به اشتراک‌گذاری غیرقانونی فایل‌ها در سال 2007 هم همچنان باعث رودررویی مصرف‌کنندگان و صاحبان محتوا بود. این رودررویی در اواخر پاییز به اوج رسید؛ وقتی مایکل آیسنر مشکلات صنعت موسیقی را به گردن استیو جابز و سرویس فروش موسیقی دیجیتالی آی‌تیونز انداخت.
سخنان آیسنر باعث خشم کارشناسان و روزنامه‌نگاران شد به طوری که تعداد زیادی از ‌آنها آیسنر را عامل سرسپرده استودیوهای بزرگ و شرکت‌های ضبط موسیقی نامیدند و او را به وجه‌المصالحه قرار دادن آی‌تیونز متهم کردند.
با این همه هیچ‌کس نمی‌تواند انکار کند که دزدی آثار هنری در سال 2007 واقعاً به صنعت موسیقی ضربه زد. برای کری شرمان، رئیس اتحادیه شرکت‌های ضبط و پخش موسیقی امریکا، سقوط ارقام فروش در سال 2007 خبر از بسیاری اتفاقات می‌داد: این مبارزه‌ای بود برای بقا.
در نیمه اول دهة سپری شده، امنیت دیجیتال و جنایت‌های سایبر برای اشخاص و شرکت‌ها به یک اندازه مشکل‌ساز بود. اما در سال‌های انتهایی این دهه بسیاری انتظار داشتند که با وارد عمل شدن شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها مشکل امنیت اینترنت تا حدود زیادی حل شود. خب هنوز می‌توان چند سالی به دولت‌ها و شرکت‌ها برای حل این مشکل فرصت داد ولی در حال حاضر باید اوضاع امنیت در اینترنت را چیزی میان ?ناامید‌کننده? و ?خفت‌بار? دانست!
مسئله این است که با جنایت‌های آنلاین به صورت جدی‌تری برخورد شود. یووال بن‌ایتژاک، مدیر ارشد فناوری شرکت Finjan در این مورد می‌گوید: ?اطلاعات کاربران بر روی اینترنت هر روز بیش‌تر از روز قبل باعث قوت گرفتن یک مدل تجاری جدید به نام "مجرم به مجرم" (Criminal 2 Criminal) می‌شود.?
هم‌اکنون نیاز به یافتن روشی برای حفظ حریم خصوصی افراد در اینترنت مهم‌ترین مسئله در صنعت فناوری است. اما در حالی که سال 2007 به انتها رسیده هنوز بحث و جدل درباره اینکه دولت آمریکا باید در این مبارزه پیش‌قدم شود یا شرکت‌های خصوصی، به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.
برای مدتی این ایده مطرح شد که نوعی کارت شناسایی ملی توسط اداره امنیت ملی آمریکا برای نظارت بر فعالیت همه افراد حقیقی و حقوقی در اینترنت صادر شود؛ اما بسیاری از کارشناسان امنیتی، از جمله ریچارد فورنو و بروس شانیه، این کار را یک اشتباه تاریخی خواندند. به نظر می‌رسد در این مورد هم تا حصول یک نتیجه رضایت‌بخش راه درازی در پیش باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد