تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

تکنولوژی و فناوری های جدید

بیائید تا همه چیز در مورد تکنولوژی و فناوری های جدید جهان را بدانیم

سفر به دنیای مجازی با Surface مایکروسافت

نویسنده میثم لطفی

Surface که ظاهری شبیه به میز دارد، از فناوری "چند لمسی" (multi-touch) استفاده می‌کند تا کاربر بتواند با استفاده از انگشتان خود و بدون به‌کارگیری هرگونه ماوس یا صفحه‌کلید، برنامه‌های داخلی آن استفاده کند.
شرکت مایکروسافت که برای سال‌های طولانی حاکمیت بازارهای جهانی نرم‌افزار را در اختیار داشته، از این پس به عنوان یک رقیب اصلی برای تولیدکنندگان بزرگ سخت‌افزار محسوب می‌شود. این شرکت چندی پیش کامپیوتر جدید خود را با نام Surface به بازار معرفی کرد تا یک گام از رقبای خود پیشی بگیرد.
در اوایل سال ۲۰۰۱ استیو باتیچ از بخش سخت‌افزار مایکروسافت به همراه اندی ویلسون از مرکز تحقیقاتی این شرکت، نظرات خود را برای ساخت کامپیوتری با ظاهری شبیه به میز ارایه دادند. آنها با این کار می‌خواستند دنیای حقیقی و مجازی را با یکدیگر ادغام کنند و ابزاری کاربردی و کارآمد را در اختیار مردم قرار دهند.
در اوایل سال ۲۰۰۳ این تیم ایده خود را به بیل گیتس مدیرعامل این شرکت ارایه دادند و چند ماه بعد، نخستین نمونه عملی این طرح تولید شد که به یک میز بزرگ شباهت داشت و روی آن را یک صفحه کاغذی‌شکل پوشانده بود. زیر این صفحه حفره نسبتا بزرگی قرار داشت که تصاویر از داخل آن پخش می‌شد. به اعتقاد برخی کارشناسان غول نرم‌افزاری جهان، تولد Surface را باید به این زمان نسبت داد.
گروه سخت‌افزاری شرکت مایکروسافت در مراحل اولیه ساخت این کامپیوتر را یک بازی می‌دانستند و آن را جدی نمی‌گرفتند. اما پس از گذشت مدتی تصمیم گرفتند توانایی شناخت اشیاء را به این محصول اضافه کنند. این مهم‌ترین محرک برای تکمیل هرچه بیشتر Surface در آینده بود. این کامپیوتر که ظاهری شبیه به میز دارد، از فناوری "چند لمسی" (multi-touch) استفاده می‌کند تا کاربر بتواند با استفاده از انگشتان خود و بدون به‌کارگیری هرگونه ماوس یا صفحه‌کلید، برنامه‌های داخلی آن استفاده کند.
کاربر در این ابزار شگفت‌انگیز به‌راحتی می‌تواند با استفاده از دست، نقشه‌ها و سایت‌های اینترنتی را جست‌وجو کند و اندازه تصاویر را همانند اجسام واقعی با دست تغییر دهد. یکی از نمونه‌های پر سروصدای چنین ابزارهایی iPhone شرکت اپل است که گفته می‌شود تا پایان ماه جاری میلادی به بازار می‌آید. شرکت HP نیز در زمینه گسترش فناوری چند لمسی فعالیت‌های ارزنده‌ای را تاکنون انجام داده است و انجام تحقیقات علمی گسترده را نیز در زمینه فناوری‌های multi-touch راهبری می‌کند.
مایکروسافت معتقد است، تنها ابزارهایی در دنیای رقابتی امروز موفقیت بیشتری را به همراه خواهند داشت که سنخیت بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته باشند. این تفکر مهم‌ترین عاملی بوده است که مایکروسافت را به ساخت این کامپیوتر جدید با ظاهری شبیه به میز که در همه منازل یافت می‌شود، وادار کرده است.
صفحه‌نمایش Surface به گونه‌ای طراحی شده است که هر یک از افراد می‌توانند وضعیت تصاویر را با انگشتان خود تغییر داده و آنها را به جلووعقب حرکت دهد. این صفحه‌نمایش همچنین امکان نقاشی‌های مجازی را برای ما مهیا می‌کند تا بتوانیم دنیای مجازی و حقیقی را در هم ادغام کنیم. باید توجه داشت که Surface یک کامپیوتر عادی با پردازنده Pentium ۴ با توان سه گیگاهرتز، RAM دو گیگابایتی، کارت گرافیک ۵۱۲ مگابایتی، صفحه‌نمایش ۳۰ اینچی با وضوح تصویر ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل و سیستم‌عامل ویندوز ویستا است.
Surface مجهز به نرم‌افزار "کاربرد موردی" است. این نرم‌افزار به ۵ دوربین بسیار حساس مجهز شده و از این طریق حرکات اجسام را ثبت و با استفاده از تابشگرهای مادون قرمز ‌آنها را شناسایی می‌کنند. این فرآیند به Surface کمک می‌کند تا ماهیت اجسامی را که روی سطح آن قرار می‌گیرند، تشخیص دهد.
این رایانه مجهز به سیستم بارکدخوان و یک سری مولفه‌های بی‌سیم است. با این سیستم‌ها کامپیوتر می‌تواند ۵۲ نقطه مختلف را روی صفحه‌نمایش خود تشخیص داده و در مقابل هر یک از آنها عکس‌العمل مناسب نشان دهد. با قراردادن یک دوربین دیجیتال روی سطح Surface می‌توان با استفاده از فناوری‌های بی‌سیم، تصاویر را از دوربین به داخل کامپیوتر انتقال داد و بلافاصله آنها روی صفحه نمایشگر مشاهده کرد.
شرکت مایکروسافت که دفتر مرکزی آن در ایالت ردموند آمریکا واقع شده، ادعا می‌کند که محصول جدید آنها در مغازه‌ها در فروش محصولات مختلف و متنوع به فروشندگان یاری خواهد رساند و در هتل‌ها در خدمات لابی، فروش محصولات و سرویس‌های دیجیتالی یا رستوران‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کامپیوتر Surface که در حال حاضر به دلیل فقدان برنامه‌های جانبی مفید برای مصرف‌کننده عام هنوز به بازار عمومی وارد نشده است، بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. مایکروسافت زمان عرضه عمومی این محصول را بین ۳ تا ۵ سال آینده اعلام کرده است و پیش‌بینی می‌کند که نسخه‌های کنونی آن را تا ماه دسامبر از سال جاری میلادی در اختیار مراکز یاد شده قرار دهد.
قرار است نسخه‌های عمومی این محصول که طی پنج سال آینده روانه بازار می‌شوند حدود هزار دلار قیمت داشته باشند تا همه کاربران بتوانند آن را خریداری کنند. مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند که این رده محصولات در آینده نزدیک صاحب بازار چند میلیارد دلاری در سراسر جهان خواهند شد و استفاده از آنها در آینده از روی میزها و پیشخوان فروشگاه‌ها به داخل خانه‌ها گسترش خواهد یافت.
با این وجود این شرکت احتمال می‌دهد که تنها گروه کوچکی از افراد قادر خواهند بود همزمان از رایانه Surface استفاده کنند. در ماه‌های اخیر فروش محصولات این شرکت بزرگ نرم‌افزاری فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. در حالی که فروش کنسول بازی Xbox ۳۶۰ مایکروسافت در ماه‌های اخیر موفقیت‌آمیز بوده، دستگاه پخش‌کننده موسیقی این شرکت موسوم به Zune همچنان با فاصله زیادی از iPod اپل عقب مانده است.
مایکروسافت از شش سال پیش به فکر ساخت این کامپیوتر توانمند افتاده بود و برای رسیدن به این هدف قوی‌ترین نظریه‌پردازان دنیای IT به‌کار گرفت. فعالیت بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار دنیا برای ساخت یکی از بی‌نظیر سخت‌افزارهای جهان در ابتدا چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما از سال ۲۰۰۴ به بعد مایکروسافت از ساخت این کامپیوتر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خود یاد کرد و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را روی آن انجام داد.
از اولین مشتریان این محصول می‌توان به گروه هتل‌های استاروود (Starwood Hotels ) که مجموعه هتل‌هایی با نام شرایتون را در تمام دنیا اداره می‌کند، T- Mobile و سازنده ماشین‌های خودکار International Game Technology اشاره کرد. اگر چه مایکروسافت طراحی Surface را به اتمام رسانده و آن را در مرحله تولید انبوه قرار داده است، بررسی و تحقیق روی این کامپیوتر بی‌نظیر همچنان ادامه دارد. مایکروسافت پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک این کامپیوتر در تمام فضاهای مختلف تفریحی، تجاری، تحصیلی، پزشکی و حتی در منازل مورد استفاده قرار گیرد. شاید در حال حاضر تصور این مطلب اندکی دور از ذهن به‌نظر برسد، اما غول نرم‌افزاری جهان روزهایی را پیش‌بینی می‌کند که Surface به عنوان دیوار منازل و یا یخچال خریداری و استفاده می‌شود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد